9 juli 2024

Voortgang aan Nordhavntunnel in Kopenhagen

In de Deense hoofdstad bouwen BESIX en MT Højgaard momenteel in opdracht van de Deense wegendienst de Nordhavntunnel. Nu de zomer is begonnen, willen de teams van de gunstige weersomstandigheden profiteren en een versnelling hoger schakelen op dit grote infrastructuurproject. Alle heiwerkzaamheden zijn achter de rug en de focus ligt nu op grouting, de verankeringen en graafwerkzaamheden.

default

Grondwaterverlaging & graafwerkzaamheden

Grondwaterbeheer is een belangrijk aspect van het project. De stad Kopenhagen heeft onlangs de laatste vergunning gegeven voor het grondwaterverlagingsproject van de bouwplaats. Hierdoor kunnen de team het uitgebreide netwerk van pompen, waterputten en pijpleidingen in dienst stellen. Tegen het einde van deze maand zal dit grootschalige project, het grootste in Denemarken, volledig operationeel zijn.

Tegelijkertijd worden de graafwerkzaamheden voor de bouwkuip aan beide kanten van de haven voortgezet. Die werken zullen nog tot het einde van dit jaar duren. De volledige vloot op de bouwplaats is actief langs het hele traject. Die bestaat uit uit 36 graafmachines, voorladers en dumpers. Meer dan 90.000 m2 uitgegraven grond zal hergebruikt worden bij de bouw van de tunnel.

Tunnelfabriek voor productie bekisting

Naast de graafwerkzaamheden die op volle snelheid zijn, heeft het projectteam ook een gebouw vlakbij de bouwplaats gehuurd waar het betonnen elementen zal gieten. Ons team zal er betonnen elementen produceren voor de tunnel. In totaal zullen er op een efficiënte manier zo’n 300 wandbekistingen geproduceerd worden in ruime binnenruimte. Dit garandeert ideale productie-omstandigheden en continuïteit voor onze teams. Bovendien zal de productie volgens de strengste normen op het vlak van veiligheid en kwaliteit gebeuren.

Over de Nordhavn-tunnel

De Nordhavn-tunnel is een 1,4 kilometer lange cut-and-cover-tunnel die 700 meter onder de haven zal lopen. Hij voorziet een directere toegang tot de stedelijke ontwikkelingsgebieden van Nordhavn en verbindt Østerbro met Nordhavn. Hierdoor zal het zware verkeer wegleiden uit Østerbro en de toegankelijkheid van de havenactiviteiten verhogen. De tunnel zal naar verwachting in 2027 openen en 8.200 voertuigen per dag accomoderen. Dit zal het fileleed in de omgeving verlichten en mobiliteit verhogen.